Wat is denken in termen van win-win en hoe kun je dit principe toepassen? In dit artikel gaan we dieper in op deze manier van denken en doen. Bij het win-win principe gaat het niet alleen over jou en jouw wensen, maar over het samen bereiken van successen en het halen van voordeel uit menselijke interacties.  

Win-win: de overwinning op jezelf als basis voor een goede samenwerking

Denken in termen van win-win is Covey’s vierde eigenschap in zijn boek “De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap”. In het boek omschrijft hij twee soorten mensen, de mensen die vooral gericht zijn op winnen en de mensen die zich sneller zullen conformeren. De persoonlijkheden die gek zijn op winnen worden vaak als egoïstisch bestempeld. Terwijl degenen die zich conformeren zich sneller ondergeschikt aan een ander zullen maken.  

In allebei de gevallen mis je de kans om met een goede communicatie tot een oplossing te komen waar allebei de partijen baat bij hebben. Miscommunicatie is een obstakel in veel relaties en het ontstaat vaak door te veel focus op winnen of verliezen.  

Denk bijvoorbeeld aan de relatie tussen werkgever en werknemer. De werkgever kan misschien overladen zijn door veel werk, en daardoor een deel van dit werk delegeren aan jou. Hij krijgt hierdoor weer wat ademruimte en heeft het gevoel het werk veilig bij jou te kunnen leggen, want hij vertrouwt je. Hij denkt ook dat jij deze taak graag op je wil nemen, omdat deze taak wat uitdagender is dan je reguliere werk. Hij weet dat je graag promotie wil maken, dus denkt je hiermee een plezier te doen.  

Jij daarentegen loopt ook al over met werk, je werkt soms al in de avonden door, maar klaagt hier niet over. Nu je nog zo’n stapel met werk krijgt, voelt dit echt als te veel druk en je vraagt je af of je werkgever dit nou echt niet ziet. Je bent tenslotte al zo druk om die promotie te bemachtigen? 

In dit geval communiceren beide partijen onvoldoende met elkaar en ontstaat er een scheve verhouding. Wanneer beide partijen zich in elkaars schoenen zouden verplaatsen en beter zouden communiceren, zou het begrip naar elkaar ontzettend vergroten. 

Samen zoeken naar de beste oplossing

Wanneer in bovenstaand voorbeeld de werkgever op de hoogte zou zijn van de vele avonden overwerken van zijn werknemer, had hij nooit die extra stapel werk aan hem gedelegeerd. En als de werknemer had geweten dat de werkgever dit deed omdat hij zelf ook overliep en juist zoveel vertrouwen in hem had, zou hij hier ook veel meer begrip voor hebben. 

Om samen tot een oplossing te komen is communiceren en jezelf écht in de ander kunnen verplaatsen noodzakelijk. Bij het win-win principe draait het niet om altijd maar aardig zijn, of snelle oplossingen, het draait om verbinding met elkaar en échte samenwerking. 

Het samenwerken zorgt ervoor dat je zoekt naar de oplossing die voor beide werkt en niemand zich de gebeten hond voelt. In dit geval zouden ze bijvoorbeeld (tijdelijk) een extra paar handen kunnen aannemen, de workload verdelen of zoeken naar een andere oplossing waar beide zich goed bij voelen. 

Win-win denken is niet altijd makkelijk, maar het opent deuren naar optimale samenwerking.