Hoe vaak betrap jij jezelf erop om de nét binnengekomen e-mail direct even op te pakken? Of tijdens een focusmoment toch afgeleid te worden door een rinkelende telefoon? 

Vaak worden we opgeslokt in zaken die belangrijk lijken, maar het niet zijn. 

Daarom is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat belangrijk is voor jou. En hier ook daadwerkelijk de tijd voor te plannen.  

In dit artikel over eigenschap 2 van Covey: begin met het einde voor ogen, werd al duidelijk dat het helpt om jouw eigen doelen helder te hebben. 

Door eigenschap 3 toe te voegen, namelijk: belangrijke zaken eerst – leer je het herkennen en plannen van belangrijke taken. Hiermee pak jij de regie over de dag, in plaats van dat de dag jou leeft. 

Hoe werkt dit in de praktijk?

Leer prioriteiten stellen en plan jouw taken in. Dat vergt in het begin misschien nog wat oefening, zeker omdat afleiding al snel op de loer ligt. Maar wanneer jij jouw taken serieus neemt, zul je ook merken dat je meer gedaan krijgt. En dat geeft een gevoel van voldoening! 

Met de huidige technologieën zijn we steeds vaker afgeleid, bijvoorbeeld door mobiele telefoons, meldingen via Teams of e-mailberichten. Diverse studies laten zien dat ons telefoongebruik door de jaren heen ook flink toeneemt. Uit cijfers blijkt bijvoorbeeld dat we gemiddeld 65,8 keer per dag onze telefoon oppakken en de jongere generatie zelfs 4,8 uur gemiddeld per dag op hun telefoon zitten.  

En hoe vaak betrap jij jezelf er niet op? Even snel een appje te beantwoorden, terwijl je eigenlijk midden in een taak zit. Wanneer je eenmaal uit je concentratie bent, kost het veel tijd en moeite om weer in precies dezelfde focusmodus te komen als je zat. Hierdoor duurt het afronden van taken langer en kan het zomaar eens zijn dat jij je uitgeblust voelt aan het einde van de dag. Teleurgesteld in jezelf dat je niet zo ver hebt weten te komen als je voor ogen had. 

Hoe ga je effectief met je tijd om?

Wanneer je effectief met je tijd omgaat, beoordeel je taken aan de hand van verschillende criteria. 

Is een taak belangrijk of niet-belangrijk? En is de taak urgent of niet-urgent? Deze Eisenhower-matrix komt je misschien wel bekend voor. Want wanneer je het opdeelt in kwadranten, ziet dat er zo uit: 

Mensen die effectief werken delen taken in op basis van dit kwadrant. Wanneer iets belangrijk en urgent is, pak je de taak meteen op. Wanneer iets wel belangrijk is, maar niet-urgent, plan deze taak dan in. Wanneer iets wel urgent is, maar niet belangrijk, kijk dan of je deze taak kunt delegeren. En is iets niet-belangrijk en niet-urgent, dan kun je deze taak het beste laten voor wat het is.  

Wil je meer weten of leren hoe jij effectief aan de slag kunt gaan?  
Neem deel aan de eerstvolgende training, deze start op 14 mei. 

Schrijf je direct in of neem vrijblijvend contact op!